Home staging  = příprava nemovitosti na prodej

Rady a tipy jak připravit nemovitost na prodej

Cílem home stagingu není peníze utratit, ale vydělat, tj. prodat nemovitost rychleji a za víc peněz

 

Jak home staging funguje?

První dojem rozhoduje v realitách stejně jako mezi lidmi. Nikdo z nás nechce bydlet v zanedbaném temném bytě, zato do prosluněného a krásně upraveného bytu bychom se stěhovali hned. Prodáváte-li byt či dům, nenabízíte domov ale produkt. A přesně tak bychom měli vstupovat na trh. Hlavní myšlenkou home stagingu je upravit nemovitost tak, aby byla atraktivní pro co nejširší okruh lidí. Lokalitu, cenu, dispozici si zájemce vybírá sám. To co dokážete nejvíc ovlivnit je emoce, kterou nemovitost vyvolává

 

Výhody upravené nemovitosti   

1. Finanční

Kvalitně provedený home staging zvyšuje vnímanou cenu prezentované nemovitosti. Kupující tak získá dojem, že bylo o nemovitost dobře postaráno a je ochoten ocenit ji tak vyšší cenou.

2. Emoční 

Dojem je rozhodující (útok na naše smysly)

Co zájemce přitáhne k určité nemovitosti je emoční zážitek, který nemovitost upravená homestagerem nabídne při prvním vstupu.

3. Vizuální 

Profesionálně vyhotovené fotky přimějí zájemce zastavit se a všimnou si, jak jedinečnou nemovitost prodávající nabízí. Příjemný dojem ze správně pořízené fotografie, ale i při skutečné prohlídce prodává. Pokud se chystáte prodat či pronajmout váš dům nebo byt, je potřeba dodržet několik zásad. Tou první je bezesporu čistota a provedený generální úklid. Prodávat nemovitost jako odpadní skladiště není vůbec dobrý nápad.

 

Podívejme se na základ a podstatu celého procesu Home stagingu. Zde jsou základní pravidla, na kterých je postavený  kvalitní Home staging

 

Rozhodnutí

Hned na začátku je potřeba udělat ten nejméně oblíbený, avšak nejdůležitější krok – rozhodnout se.

Položte si jednoduchou otázku: „Jsem skutečně rozhodnutý a připravený, že se budu v následujících několika týdnech stěhovat?“
Možná se vám teď zdá otázka nesmyslná, ale věřte, že toto je moment, který může zásadně ovlivnit celý průběh prodeje. Proč? Jednoduše proto, že pokud takové rozhodnutí učiníte, musí být konečné a musí se mu podřídit vše, co v následujících dnech uděláte.
V opačném případě budete neustále bojovat s každou akcí, která bude následovat, a z prodeje se stane velice frustrující záležitost nejen pro vás, ale i pro všechny zainteresované strany.

Pokud si nejste jistí, že pro úspěšný prodej opravdu chcete udělat maximum, které je ve vašich silách a finančních možnostech, raději se smiřte s tím, že v současné domácnosti ještě nějakou dobu setrváte.
Je v pořádku, že nejste připraveni, avšak je potřeba si to přiznat a podle toho k situaci dále přistupovat. Nejspíš  ještě nenastal váš čas pro to, abyste vynaložili maximální úsilí pro maximální zisk a v takové chvíli je lepší si nemovitost dál ponechat, než prodávat zbytečně pod cenou.

Je třeba si s veškerou vážností uvědomit, že toto rozhodnutí za vás nikdo neudělá.
I pro makléře je tento bod nesmírně důležitý, protože prodejce, který není definitivně rozhodnutý, je klient pasivní a chybí jeho aktivní spolupráce. Úsilí, které makléř vyvine v rámci vnějšího marketingu (inzerce a komunikace směrem k potenciálním kupcům) vyjde vniveč a výsledkem je opět cenová redukce, nebo v ještě horším případě oboustranná frustrace, která může vyústit až v rozpad obchodního vztahu.

Snažte se přestat vnímat  svůj milovaný domov  jako místo, které je soukromým územím. Důležité je pochopit, že v momentě, kdy rozhodnutí prodat uděláte,  domov se stává  produktem, který k úspěšnému prodeji potřebuje kvalitní přípravu.

Výsledek se nakonec dostaví, protože kdo by chtěl své zboží prodávat nekonečně dlouho a pod cenou? Nikdo. Jedině ten, kdo to nemyslí vážně a není rozhodnutý – tedy počítá  s tím, že své zboží prodat z nějakého důvodu nechce.

 

První dojem

První dojem je klíč ke kupujícímu a máme na něj jen jeden pokus. Pokud ho pokazíme, velmi těžko, nebo spíš vůbec, se napravuje. Je nesmírně důležité, abyste vaše nemovitost hned na začátku udělala  nejlepší dojem.

V případě kladné prvotní reakce jsme ochotni přehlížet drobné nedostatky, a nebo je dokonce někdy i zcela iracionálně obhajovat. (Hm, ten pokoj je oproti zbytku bytu dost tmavý, ale bude v něm ložnice, tak se nám tam bude dobře spát a v létě tam nebude takové horko.)
V opačném případě, udělá-li na nás něco nebo někdo dojem negativní, tento pocit už v podstatě nelze potlačit. (Ten pokoj je nejen tmavý, ale i studený, stejně jako celý byt a jeho majitel – tady se budou tvořit plísně a na ty já jsem alergický.)

Při přípravě svého domova se na první dojem zaměřte úplně nejvíc!
Zamyslete se nad tím, co dělá dobrý dojem na vás, jdete-li například na návštěvu ke svým přátelům. Nejde jen o samotný vzhled domácnosti, ale radost vám udělá i vřelé a upřímné podání ruky, úsměv, vůně kávy a čokoládových sušenek, se kterými si hostitelka na vaši počest dala práci.
Naopak přijdete-li do domácnosti, kde už na chodníku před domem hrajete ve svých  botách hru na minové pole mezi blátem a odpadky z rozházené popelnice a ve dveřích vás navíc uvítá schvácená hostitelka, která se omlouvá, že nestihla uklidit, přestože jste si návštěvu dohodli už před týdnem, je jasné, že jste v tu chvíli postaveni do pozice někoho, jehož přítomnost je tiše trpěné zlo. Měli byste v takovou chvíli chuť právě sem vložit své celoživotní úspory?

Tip: Věděli jste, že podle jednoho z největších amerických realitních serverů Zillow, který si v roce 2014 nechal zpracovat celonárodní průzkum týkající se preferencí kupců a toho, za co jsou ochotni v případě nákupu nemovitosti zaplatit, je na prvním místě vzhled vstupních dveří a vůně?

Z vlastní  zkušenosti musím potvrdit, že vstup do nemovitosti a vůně, která v nemovitosti je  je hlavním kritériem pro celkový dojem a má naprosto zásadní vliv na rozhodnutí potenciálního kupce, jestli koupit, či nekoupit.

 

Vyklízení a úklid

Právě jste se rozhodli…
Prodáme náš dům. Budeme se stěhovat. Zavřete na chvíli oči a představte si, co nastane ve chvíli, kdy stěhování skutečně začne. Představte si, co začnete balit jako první.
Abyste mohli vystěhovat nábytek, musíte logicky zabalit nejprve věci, které jsou na něm a uvnitř. Stihnete to během několika hodin? Jestli ano, potom vám musím pogratulovat, protože jste nejen velice výkonní, ale také doma nejspíš nemáte moc věcí, bez kterých byste se po dobu těchto několika hodin neobešli.
Realita je ale obvykle taková, že člověk se obklopuje věcmi, které mu spíš než službu činí jednoduše potěšení a nebo se u něj doma jednoho dne vyskytly, aniž by je ke svému každodennímu životu potřeboval.

Prodeji vašeho zboží – což je v tuto chvíli nemovitost  nejvíce prospěje, budete-li schopni prezentovat jeho kladné stránky, které musí být velmi zřetelně vidět a pozornost od nich nesmí odvádět jiné věci.

Nevíte, co z toho všeho v bytě nechat a co ne? Rada zní: začněte balit. A hned.
Sami uvidíte, jak na vás tato činnost začne blahodárně působit. Už ve chvíli, kdy začnete balit v klidu a s rozvahou, zjistíte, kolik věcí si s sebou do nového domova ani nechcete brát, a tak je začnete postupně likvidovat. Díky tomu se výrazně zkrátí i doba pravidelného úklidu domácnosti, což je milým bonusem navíc. Ostatní věci budete mít už zabalené, a tak pro vás poslední stěhovací den bude hračka.

Nejdůležitější je, že během tohoto postupného procesu se začnete celkem přirozeně od svého současného domova odpoutávat. O to lehčí bude loučení a o to silnější bude vůle jít dál, do nového domova, do nového života.

Výsledkem vaší práce bude domácnost, ve které zůstane jen nezbytné minimum věcí.

To je přesně to, co chce kupující vidět – Aha, tady je jídelní kout a vejde se nás sem šest, do této ložnice se kromě postele vejde ještě i dětská postýlka, …  Místo na prostornou knihovnu se prezentuje lépe s poloprázdnými policemi než s přeplněným, léty nastřádaným a zaprášeným nepořádkem. A jak chcete prodat garáž, ve které se ani nedá zaparkovat?

Zaměřte se zvláště na místa, kde máme všichni tendenci hromadit věci, které dlouhodobě nepotřebujeme. Pracovna, pokoj pro hosty, sklep, skříň, ale také různé poličky s dekoracemi, apod.
Tip:  Nevíte- li si rady kde začít a jak na to, profesionální home stager je odborník, který vám rád přispěje v tomto smyslu nejen svou radou, ale i pomocí, klidně se něj obraťte, vyplatí se to . U prázdných nemovitostí si například můžete i zapůjčit nábytek, dekorace a podobně. Je to služba, která ale něco stojí a majitelé nemovitostí zatím na její úhradu nejsou moc připraveni.  Mám zkušenost, že kupujícímu se tak vybavení líbilo, že si je odkoupil. Dle mého názoru se ale vyplatí zapůjčení nábytku u drahých nemovitostí minimálně od 10 mil Kč.

Máte vyklizeno? Skvělé!  Budete překvapeni tím, kolik prostoru se uvolní, i tím, co tzv. vyplave na povrch.

 

Kvalitní úklid

je jedním z hlavních předpokladů toho, aby lidé byli ochotni zaplatit za to, co vidí.

Znáte ten pocit, kdy v samoobsluze sáhnete po konzervě a ona je ulepená? Nebo bílé tričko, které má na sobě stopy make-upu po někom, kdo si ho už před vámi zkoušel?

Lidé jsou na tyto věci velice citliví a zajímavé je, že někomu nevadí prach na skříni, ale všimne si nevyneseného odpadkového koše. Jiní lidé odsoudí nevysátý koberec, ale nevadí jim oblečení rozházené po místnosti. To je moje zkušenost.
Proto je důležité neponechat nic náhodě a snažit se uklidit domácnost do posledního detailu. Zvláště kuchyň a koupelna musí prostě zářit sterilní čistotou a okna musí být umytá.

Tip: Velice praktické je využít služeb profesionální úklidové firmy a vlastními silami pak jen tento „ dokonalý “ stav udržovat, dokud se nemovitost neprodá. Nezapomeňte také vyprat všechny textilie – závěsy, povlečení, dekorační polštáře, prostírání, atd. Vyplatí se také vyčistit koberce a sedačku.

Nejde totiž jen o to, že věci budou vypadat lépe, navíc budou vonět. To stoprocentně ovlivní celkový dojem návštěvníků! 

 

Prosvětlení

Princip je velice jednoduchý. Čím světlejší prostor vytvoříte, tím vzdušněji působí a zdá se větší.

Čím víc prostoru a světla, tím lépe.

Vejděte proto do každé místnosti svého domova, včetně komory, prádelny, sklepa a podobných prostor, které jsou také součástí nemovitosti, a snažte se zcela objektivně u každé místnosti zvlášť ještě zlepšit tyto faktory:

• Získejte ještě víc světla Někdy stačí jen roztáhnout žaluzie, případně rozsvítit všechny lampy v místnosti. Výhodné také je vyměnit všechny žárovky za ty nejsilnější možné a pochopitelně umýt všechna stínidla. Zlikvidujte záclony, je-li to možné. Brání-li v přístupu světla do prostoru tmavé a těžké závěsy, vyměňte je za lehké a světlé.

• Získejte ještě víc místa Odstraňte všechny kusy nábytku, které už do prodeje nebudete potřebovat. Může jít o různé odkládací stolky a stoličky, skříňky na drobné předměty, taburety, ale také třeba velký ušák, který je sice velice pohodlný, ale k ostatním věcem v místnosti se absolutně nehodí, navíc je tmavý a omšelý a zabírá spoustu místa. Několik týdnů se do jeho prostorné náruče sice nestulíte, ale to se dá vydržet, zvláště když se díky jeho nepřítomnosti budete stěhovat mnohem dříve. A to za to přece stojí.

Tip: Nemáte – li kam přebytečné kusy nábytku, případně krabice s už zabalenými věcmi uskladnit, obraťte se na nějakou specializovanou firmu ve vašem okolí, která vám dočasně a za rozumnou cenu pronajme skladovací prostor, jaký budete potřebovat.

• Udělejte pořádek Srovnejte knihy na poličce, papíry na psacím stole, dětské hračky naházejte do jedné bedny, poskládejte deky a plédy. Všechny tyto věci mají vliv na vnímání velikosti a uspořádání prostoru.

• Zaměřte se na barvy Nejprve eliminujte všechny výstřední prvky. Zapomeňte na tapety a barevné zdi. Jediné barvy, které se na zdech mohou vyskytnout, jsou světlé odstíny šedé a béžové.

Barvy v celém prostoru slaďte a upřednostněte všechno, co je světlé a v neutrálních barvách. Snažte se dále zesvětlovat – přes tmavou sedačku dejte světlý přehoz, vyměňte nebo nalakujte dvířka u staré kuchyňské linky, nalakujte radiátory, pořiďte si třeba nový světlejší koberec. Vezmete si ho přece s sebou do nového domova, kde se bude krásně vyjímat a opět vám zvětší pokoj i zvedne náladu, no ne?

Tip: Nevíte-li si s touto „ barevnou “ částí příliš rady, inspirujte se třeba na internetu fotkami interiérů po profesionální home stagingové úpravě . Je – li to prostě nad vaše síly, neklesejte na mysli a zavolejte home stagera.

 

Odosobnění

Sbírka panenek, porcelánu, alba s fotografiemi z mládí, soška přivezená z daleké cesty, … Předměty, které v nás vyvolávají příjemné pocity a vzpomínky na hezké chvíle. Věci, které činí náš domov jedinečným místem, kde se cítíme sami sebou. Nic vám nebrání, abyste si tyto předměty vzali s sebou do svého nového domova, je logické že je nebudete vyhazovat.

Nezapomeňte však, že spolu s vaším rozhodnutím prodat, se z vašeho soukromí stalo zboží, se kterým musíte jít na trh. Sbírka motýlů možná ohromí entomologa, nicméně nebude spouštěcím momentem pro to, aby si vzal mnohaletý úvěr na dům, ve kterém bude žít jeho rodina. Jistě v tomto konkrétním příkladu sami cítíte, jak se s tímto přístupem šance na „toho pravého” kupce velmi zužuje.

Kupec nepřichází k vám domů, aby hodnotil, jak žijete. Chce vidět nemovitost.

Snažte se dosáhnout neutrality hotelového pokoje, kde je vše hezky sladěné a uklizené, ale nic nenaznačuje, kdo v ní bydlí, jaké má záliby nebo třeba i zlozvyky, zdravotní omezení, ….

Navíc si uvědomte, že inzertní fotografie vašeho domova se budou volně šířit po internetu a kdo ví, v jakém kontextu mohou být někdy v budoucnu zneužité. Chraňte si své soukromí.

Shrnutí 

Mezi momentem rozhodnutí a podpisem kupní smlouvy je časový prostor, který můžete vyplnit starostmi, stresem a věčným bojem o výslednou cenu.

Jak je vidět, je zde však ještě i jiná alternativa.

Nejen že tento úsek cesty může být kratší, než jste čekali, ale může být také plný radosti a optimismu, setkávání se s příjemnými lidmi a především pocitu uspokojení, že jste pro prodej udělali maximum.

Věřte, že zasloužená odměna se dostaví.